امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 26 May , 2019
امروز : یکشنبه, ۵ خرداد , ۱۳۹۸ - 22 رمضان 1440
شناسه خبر : 8300
  پرینتخانه » اخبار اینفوگرافیک, اینفوگراف, صفحه اول, ویژه تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۶:۵۴ | 154 بازدید | ارسال توسط :

گرافیک خبری چیست؟

گرافیک اطلاع رسان همان infographic است که خود مخفف عبارت information graphic است. Information همان اطلاعات و graphic همان گرافیک است که در ایران به نگاره نیز ترجمه شده است. در واقع مصدر یونانی گرافن است که خود یک زبان تصویری است، در ایجاد ارتباط دیداری به یاری نشانه های بصری از نقش موثری برخوردار است.
گرافیک خبری چیست؟

گرافیک اطلاع رسان همان infographic است که خود مخفف عبارت information graphic است. Information همان اطلاعات و graphic همان گرافیک است که در ایران به نگاره نیز ترجمه شده است. در واقع مصدر یونانی گرافن است که خود یک زبان تصویری است، در ایجاد ارتباط دیداری به یاری نشانه های بصری از نقش موثری برخوردار است.

در ایران به infographic، اینفوگرافی، اینفوگراف، اینفوگرافیک، داده نما، گرافیک اطلاعاتی و گرافیک اطلاع رسان نیز گفته می شود.

می توان گرافیک اطلاع رسان را چنین تشریح کرد: گرافیک اطلاع رسان یا همان اینفوگرافیک، نمایشگر بصری اطلاعات است که به یاری گرافیک، اطلاعات و دانش و مهارت بصری سازی اطلاعات خلق و تولید می شود. در ساخت گرافیک اطلاع رسان از ابزارهای مختلف بصری همچون آیکون، انواع نقشه، انواع نمودار و دیاگرام، فلوچارت یا روندها، تایم لاین یا سیر زمانی، انواع مقایسه ها، انواع علائم، عکس، تصویر سازی و … استفاده می شود.

ما همه روزه با گرافیک های اطلاع رسان بسیاری در اطرافمان روبرو هستیم که از جمله آنها ساعت مچی، ساعت دیواری، وزنه، علائم و چراغ راهنمایی و رانندگی و … است.

گرافیک خبری چیست؟
گرافیک اطلاع رسان به دو نوع فوری و غیر فوری دسته بندی می شوند که نوع فوری آن همان گرافیک خبری است که با پایبندی به اصول روزنامه نگاری و با تاکید بر عناصر و ارزشهای خبری اعم از فراوانی، دربرگیری، مجاورت، تازگی، شهرت، برخورد و درگیری و استثنا و شگفتی خلق می شود.

گرافیک خبری دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله آنها، ارائه حجم زیادی از اطلاعات و اخبار به شکلی ساده و غیرپیچیده در حداقل فضا و مکان، عینی و باورپذیر کردن اطلاعات، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع اطلاعات، برجسته سازی اطلاعات و ترغیب مخاطبان به مطالعه، محدودیت میزان دروازه بانی خبر به خصوص در ارتباط با اخبار ارسالی روابط عمومی ها به رسانه ها، افزایش امکان به اشتراک گذاری این گرافیک ها و از همه مهمتر کپسولی از اطلاعات بودن این نوع گرافیک است که در هر زمان در خصوص موضوعات مختلف قابل رجوع است.

فرآیند انتقال داده های دیداری در مغز به طور تقریبی ۶۰ هزار برابر سریع تر از داده های متنی است. سرعت انتقال و ذخیره اطلاعات از طریق تصویر بهتر از نوشتار است و همچنین شیوه متقاعد کردن مخاطب از طریق دیداری ۴۳ درصد موثرتر از نوشتار است.

برای ایجاد تصویر متناسب با متن، موضوع نشانه شناسی مطرح می شود. با شناخت نشانه ها و نکات کلیدی متن، ما می توانیم به یک ایده و تفکر برای خلق یک تصویر بصری از محتوای نوشتاری برسیم.

تصویری که به عنوان گرافیک خبری ارائه داده می شود، باید در یک نگاه بتواند پیام اصلی متن را انتقال بدهد و در واقع آن تصویر خلاصه ای از تمام متن نوشتاری ما در یک نگاه است.

اولین قدم در خلق یک گرافیک خبری درک کلی از متن، بیرون کشیدن نکات کلیدی و نشانه هاست.

در زمینه طراحی باید در نظر بگیریم که تصویر باید در عین گویا و متناسب بودن با متن خبر بسیار گیرا و جذب کننده باشد تا مخاطب را ترغیب به خواندن متن کند.

باید با توجه به موضوع خبر و متن نوشتار، هدف از ارائه خبر، پیامی که می خواهیم برسانیم، مخاطبان ما چه کسانی هستند، چه قشری با چه سطح فکری و چه گروه سنی مخاطبان ما هستند، به طراحی بپردازیم.

انسان ها هم اکنون با دو مشکل اصلی کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات مواجه هستند. هر ۵ سال یک بار اطلاعات نیازمند به روز شدن هستند. از سوی دیگر به یادآوری و به یادسپاری اطلاعات هرروز سخت تر می شود. همچنین مفاهیم به خوبی منتقل نمی شود و افراد در فهم موضوعات دچار مشکل می شوند. خواندن و مقایسه اطلاعات دشوار است.

مخاطبان صفحات وب، تنها ۲۰ درصد از یک صفحه وب را می خوانند و بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه پس از مراجعه به یک صفحه در حالی که مطلبی آنها را جذب نکند، آن صفحه را ترک می کنند و این مسائل همگی ناشی از کمبود زمان مخاطبان است.

۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می شود بصری هستند. تصاویر همزمان در مغز انسان پردازش می شوند و این پردازش در ارتباط با تصاویر ۶۰ هزار بار سریعتر از کلمات است.
از سویی ۶۰ درصد مردم گیرندگان بصری، ۳۰ درصد گیرندگان شنیداری و ۱۰ درصد گیرندگان لمسی هستند. در شرایطی که ما انسانهای بصری هستیم و در حالی که جهان آینده، جهان بصری است و از سویی با مشکل کمبود زمان و حجم بالای اطلاعات روبرو هستیم، راه حل برای ما انسانها چیست؟

لذا روش های متداول بصری سازی محتوا شامل ویدیو، عکس و گرافیک خبری است. این روش ها، کمک موثری به انسان در بصری سازی محتوا و کمک برای صرفه جویی در زمان انسان هستند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.